Liu Yu Chen dan Ou Xuan Yi Bersara dari Dunia Badminton

Liu Yu Chen dan Ou Xuan Yi Bersara dari Dunia Badminton. Setelah sekian lama bermain. mereka mengambil keputusan untuk bersara dari bermain badminton mewakili negara China.

Liu Yu Chen, bekas juara dunia dan pemenang pingat perak Olimpik, dan pasangannya sekarang Ou Xuan Yi telah mengumumkan persaraan mereka daripada badminton antarabangsa.


Kejohanan terakhir mereka ialah Sukan Olimpik Paris 2024 di mana mereka tidak dapat mara melepasi peringkat kumpulan.


Liu Yu Chen dan Ou Xuan Yi Bersara dari Dunia Badminton



Walaupun Liu/Ou berada di kedudukan setinggi No.2 dunia dan mencapai pencapaian penting dalam tempoh singkat mereka sebagai pasangan, Liu mempunyai kejayaan yang lebih tinggi dengan bekas rakannya Li Jun Hui, dengan siapa dia berada di kedudukan No.1. Dikenali sebagai 'Menara Berkembar', pasangan Li/Liu memenangi Kejohanan Dunia pada 2018 dan pingat perak Sukan Olimpik di Tokyo 2020.


Berikutan persaraan Li Jun Hui selepas Sukan Olimpik lalu, Liu bekerjasama dengan Ou Xuan Yi dan perkongsian baharu itu dengan pantas naik ke 10 teratas. Selain daripada gelaran individu seperti Terbuka Indonesia 2022 dan HSBC BWF World Tour Finals 2022, detik terbesar mereka datang. di Pusingan Akhir Piala Sudirman TotalEnergies BWF 2023. China berada di ambang penyingkiran dengan pasangan itu ketinggalan empat mata perlawanan menentang Takuro Hoki/Yugo Kobayashi pada separuh akhir menentang Jepun, tetapi berjaya menyelamatkan seri, dan China terus memenangi Piala Sudirman di rumah.


Kejayaan Liu sebagai remaja tercetus pada Kejohanan Remaja Dunia 2013, apabila dia dan Li Jun Hui memenangi emas. Pasangan itu meneruskan kerjaya senior yang berjaya, memenangi gelaran utama seperti Kejohanan Asia pada 2017 dan 2018, Terbuka Indonesia 2017 dan HSBC BWF World Tour Finals 2018.


Liu juga merupakan bahagian penting dalam Piala Thomas China, Piala Sudirman dan pasukan yang memenangi Sukan Asia.


Di Paris 2024, dia menjadi tajuk utama dengan melamar teman wanita lamanya Huang Ya Qiong selepas perlawanan akhir beregu campuran yang dimenangi Huang bersama pasangan Zheng Si Wei.

Post a Comment

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama