Cycling Track Olympics 2024


Cycling Track Olympics 2024. Acara yang sentiasa dinanti-nantikan oleh rakyat Malaysia apabila ada kejohanan-kejohanan besar setiap tahun. 

Acara berbasikal track merupakan acara yang disertai oleh Dato Azizul Hasni Awang, Shah Firdaus dan juga Nurul Izzah bagi edisi Olimpik Paris 2024 ini.

Walaupun diletakkan acara ini di penghujung sukan olimpik kali ini, namun aura dan semangat rakyat Malaysia masih berkobar-kobar dalam memburu pingat emas pertama negara.

Bagi yang tak tahu, acara cyling track ini akan mula dipertandingkan mulai 7 Ogos 2024 sehingga 11 Ogos 2024 ini. 


Cycling Track Olympics 2024



FAKTA DAN SEJARAH ACARA CYCLING TRACK/ BERBASIKAL TRACK


Basikal pertama dicipta pada tahun 1850-an dan kelihatan agak berbeza dengan basikal yang kita kenali hari ini. Tetapi hanya pada tahun 1870-an pertandingan pertama untuk berbasikal di dalam rumah di atas trek kayu diadakan, dengan perlumbaan enam hari pertama berlangsung di London pada tahun 1878. 

Berbasikal trek dengan cepat berkembang dalam populariti dan terus berkembang dengan penciptaan Persatuan Berbasikal Antarabangsa pada tahun 1892 dan penganjuran kejohanan dunia pertama di Chicago pada tahun 1893.

Berbasikal trek berlangsung dalam arena berbentuk mangkuk sepanjang 250m yang dikenali sebagai velodrom, dengan acara dalam format perlumbaan berbeza untuk individu dan pasukan. Basikal trek berbeza daripada basikal jalan kerana ia adalah gear tetap dan tidak mempunyai brek.


Beberapa jenis perlumbaan berlaku di trek, masing-masing dengan peraturan dan teknik khusus mereka sendiri. 

Ada yang lebih banyak bergantung pada taktik, manakala yang lain memihak kepada kekuatan dan kuasa; sebagai contoh, usaha yang diperlukan untuk melengkapkan satu pusingan dalam pecut individu agak berbeza daripada yang diperlukan untuk perlumbaan omnium kumpulan sejauh 25km.

Disiplin Olimpik yang telah lama wujud, berbasikal trek telah muncul pada setiap edisi Sukan Olimpik moden kecuali Sukan 1912 di Stockholm. Wanita pertama kali bertanding dalam acara trek di Sukan Olimpik Seoul 1988.

Sepanjang sejarah Olimpik selama 120 tahun sukan itu, negara Eropah—terutamanya Great Britain, Perancis, Belanda dan Itali—telah mengambil sebahagian besar pingat yang ditawarkan di Sukan tersebut.


Live streaming Cycling Track Olympics 2024


Anda boleh menonton live berbasikal track 11 Ogos 2024 melalui beberapa cara.


Match dijangka bermula jam 6pm waktu Malaysia tau!

joim telegram : https://t.me/cyclingtrackmalaysiafans

link - https://www.facebook.com/groups/cyclingtrackmalaysiafans


LINK 2 - WATCH LIVE Shah Firdaus Sahrom Olympic 2024


LINK 3 - LIVE Cycling Track Olympic 2024


Full  - LIVE Shah Firdaus Sahrom 2024


RTM OKEY


Perlawanan dijangka akan berlangsung pada jam 5.30 petang waktu Malaysia. Pasti sokongan rakyat malaysia yang tidak pernah kurang kepada atlet Malaysia ditagih dalam aksi Olympics  2024 ini.


Kita doa semoga berjaya buat semua atlet yang bertanding dalam Sukan Olimpik 2024 kali ini.


0 Ulasan

Jom komen ! :)

Catat Ulasan

Jom komen ! :)

Post a Comment (0)

Terbaru Lebih lama