Indonesia u23 gagal ke Olimpik Paris 2024!

 Pasukan kebangsaan Indonesia gagal memenangi tiket terakhir ke Sukan Olimpik Paris 2024 selepas tewas kepada Guinea. Garuda Muda tewas dengan jaringan 0-1.


Pada perlawanan di Clairefontaine, Paris, Perancis, Khamis (9/5/2024), Indonesia diasak oleh Guinea sejak menit awal. Hasilnya, Guinea mendahului pada minit ke-30 menerusi sepakan penalti Ilaix Moriba.


Indonesia cuba bertindak balas, tetapi beberapa peluang berjaya ditepis dengan mudah oleh pertahanan Guinea. Skor 0-1 untuk Guinea pada separuh masa pertama.


Indonesia u23 gagal ke Olimpik Paris 2024!



Memasuki separuh masa kedua, Indonesia menguasai bola. Kemasukan Dewangga menggantikan Komang, menjadikan ciptaan permainan Garuda Muda lebih meriah.


Guinea melakukan kesilapan dalam pertahanan sendiri yang hampir dijadikan gol buat Indonesia. Malangnya Witan Sulaeman tidak bersedia untuk mengambil bola yang hampir dengan gawang Guinea.


Giliran Guinea pula mendapat peluang keemasan. Bola hampir masuk ke gawang Indonesia jika Dewangga tidak berdiri di bawah palang untuk menghalangnya.


Indonesia mendapat peluang pada minit ke-59. Malangnya tandukan Dewangga tersasar tipis di sebelah kiri gawang Guinea.


Jurulatih Shin Tae-yong cuba meningkatkan kuasa pukulan dengan membawa masuk Ramadhan Sananta pada minit ke-60. Jeam Kelly Sroyer yang ditarik keluar.


Indonesia dihukum sekali lagi menerusi sepakan penalti pada minit ke-72. Dewangga mengasari penyerang Guinea itu dalam mencipta serangan balas.


Anugerah penalti itu membuatkan jurulatih Shin Tae-yong membantah dengan lantang. Pengadil kemudiannya membuang kad merah Shin Tae-yong dengan mengeluarkan dua kad kuning yang membawa kepada kad merah.


Perlawanan dihentikan seketika selama beberapa minit. Kerana Shin Tae-yong enggan meninggalkan perlawanan.

Selepas Shin Tae-yong pergi, perlawanan kemudian diteruskan. Guinea gagal menambah jaringan, sepakan penalti Algassime Bah terkena palang.


Penalti yang tersasar daripada Guinea membuatkan Indonesia kembali bersemangat. Keamatan permainan meningkat.


Malangnya, sehingga 8 minit masa tambahan pada separuh masa kedua, tiada gol yang dijaringkan. Garuda Muda terpaksa mengalah dengan jaringan 0-1.


Keputusan ini melemahkan cita-cita Indonesia untuk layak ke Olimpik Paris 2024 Walaupun Indonesia berpeluang muncul di Sukan Olimpik buat kali kedua selepas kali terakhir muncul pada 1959.


Berbaris

Indonesia (3-4-3)

Ernando Ari; Muhammad Ferrari, Bagas Kaffa, Komang Teguh (Alfeandra Dewangga 51'); Pratama Arhan, Nathan Tjoe-A-On, Ivar Jenner, Jeam Kelly Sroyer; Marselino Ferdinan, Witan Sulaeman, Rafael Struick (Hokky Caraka 90+1').


Jurulatih: Shin Tae-yong


Guinea (4-3-3)

Soumaila Sylla; Madiou Keita, Saidou Sow, Mohamed Soumah, Ibrahim Dakite; Aguibou Camara, Issiaga Camara (Fode Camara 66'), Ilaix Moriba; Facinet Conte (Alseny Soumah 46'), Algassime Bah (Amadou Diallo 90+3'), Ousmane Camara (Fanye Toure 87').


Jurulatih: Kaba Diawara


Post a Comment

Jom komen ! :)

Terbaru Lebih lama